Prolaps

Prolaps kan forårsake store smerter og i verste fall lammelser.

Hva er prolaps?

Med prolaps menes som regel at skiven mellom virvlene i ryggsøylen har sprukket og at skivekjernen tyter ut. I alvorlige tilfeller kan det materialet som tyter ut trykke på nerverøtter og forårsake store smerter og i noen tilfeller lammelser. Prolaps kan oppstå hvor som helst i ryggsøylen, men mest vanlig er det i nakken og korsryggen og i de tilfellene det oppstår trykk på nerveroten vil prolapset forårsake utstrålende smerter ut i armene eller bena. Mange vet ikke at prolaps er ganske vanlig blant befolkningen og at nesten femti prosent har ett eller flere prolaps uten at det gir symptomer. Ved hjelp av en klinisk og nevrologisk undersøkelse som utføres av en kiropraktor er det som regel enkelt å finne ut av om dine symptomer skyldes prolaps eller andre årsaker. I tvilstilfeller kan en kiropraktor også henvise deg til MR som er en avansert form for røntgen som gjør det mulig å se prolapset som ikke synes på vanlig røntgen.

Behandling av prolaps

Det er ingen ting i veien for å behandle et prolaps så lenge man gjør dette på riktig måte. Som regel benytter kiropraktoren traksjonsbehandling i kombinasjon med modifiserte manipulasjonsteknikker for å bedre leddfunksjonen rundt prolapset. I tillegg kan kiropraktoren inkludere andre behandlingsformer som betennelsesdempende medisiner, akupunktur, massasje og i noen tilfeller kortisoninjeksjoner som utføres av anestesilege. Når prolapset ikke lenger forårsaker utstrålende smerter og funksjonen i ryggen eller nakken er normalisert er det viktig å følge et treningsprogram som kiropraktoren setter opp i samarbeid med fysioterapeut. Treningen styrker stabiliserende muskulatur og reduserer sjanse for tilbakefall.