Smerter i bekken og hofte

Bekkenplager er ikke noe som kun rammer gravide kvinner, selv om det ofte kan virke sånn. Menn og kvinner i alle aldre og livssituasjoner kan få problemer som kan spores tilbake til bekkenet. Graviditet og fødsel er en ekstrem endring og påkjenning for kroppen, så det er logisk at vordende og nybakte mødre får den største oppmerksomhet.

To av to kvinner rammes av bekkensmerter under svangerskapet eller umiddelbart etter fødsel. Klinisk erfaring tilsier at om man kommer til på et tidlig stadium med behandling, god informasjon til kvinnen, og med råd og hjelp til å klare de daglige bevegelsene så vil de aller fleste kunne få god hjelp.

Under graviditeten

Utover i svangerskapet vil kroppen forandre seg i stor grad. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, vekten øker, krumningen i brystryggen blir større og magemusklene øker i lengde. Dette er bare noen av de mange forandringer som oppstår i løpet av 9 måneder. I tillegg vil kroppen undergå hormonelle forandringer; blant annet for å gjøre fødselen lettere. Alle disse faktorene er med på å gjøre kvinnen utsatt for muskelskjelettplager i denne perioden. Når rygg og bekken tilpasser seg vektøkningen på fremsiden av kroppen på en problemfri måte, er kvinnens kropp i balanse. Når kroppens evne til å tilpasse seg omgivelsene minsker, kommer smertene. Vår rolle er å korrigere ryggsøylens feilfunksjoner, helst så tidlig som mulig, slik at bekkenet og ryggen fungerer optimalt sammen.

Vanlige plager som gravide oppsøker kiropraktoren for:

• bekkenløsning / bekkenlåsning
  • forebygging av rygg- og bekkenplager
  • bryst- og pustesmerter
  • nummenhet i armer
  • vondt mellom skulderbladene
  • symfysesmerter (foran i bekkenet)
  • hodepine

Noen råd om ting den gravide kan gjøre selv:

• trening i forkant og under graviditeten
  • mange får god utbytte av svømming, yoga for gravide og pilates
  • riktig kosthold
  • ikke sitte med bena i kors
  • pute mellom bena når du sover
  • sitte med knærne lavere enn hoftene på slutten av svangerskapet
  • jobbe med å finne sitt naturlige balansepunkt
  • finne de riktige ammestillingene

Etter fødselen

Etter fødselen vil kroppen gradvis forandre seg tilbake til normal tilstand. Mange vil imidlertid oppleve at verdenhar forandret seg, og at kroppen ikke fungerer like lett som tidligere. Da kan det være greit å ha en kiropraktor som kan hjelpe deg i gang igjen.

Det er viktig at man er litt tålmodig de første ukene. Gi kroppen tid til å finne seg selv igjen. Magemusklene, rygg- og hoftemusklene og ikke minst musklene i bekkenbunnen har vært utsatt for store påkjenninger og forandringer. Disse trenger tid etter fødselen. Noen uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene trenger trening. Kiropraktoren kan gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan bidra med selv. Vedvarende bekkensmerter etter fødsel bør utredes av kiropraktor. Ofte finner man feilfunksjoner i ledd og muskler som kan behandles på en enkel og skånsom måte

Bekkenløsning / Bekkenlåsning?

Bekkenet består av tre bevegelige bekkenledd og et halebein. Sammen danner de en ring. Dette er grunnmuren for en bevegelig korsrygg. Bekkenet er i bruk og bevegelse hele tiden, ikke minst når man går, sitter eller snur seg i sengen.

I et svangerskap får bekken og rygg nye påkjenninger, i form av rask vektøkning på forsiden av kroppen og store hormonforandringer som påvirker kroppen på alle måter.

Den voksende livmoren er en stor muskel som er forankret i bekkenet ved hjelp av leddbånd. Ubalanse i bekkenet er viktig for balansen i livmoren. Ubalanse kan i verst fall føre til tvangsleie i livmoren, som f.eks. seteleie eller tverrleie.

Når et bekkenledd er låst, må de andre jobbe overtid. Både for mye og for lite bevegelse kan gi smerter, irritasjon på nerver, muskelspenninger og feilbelastning. Smerten kan sitte bak i bekkenet, foran i symfysen, i lysken, i hoftene, eller kun på den en side av bekkenet.

Trente hender kan fortelle seg om du har en bekkenløsning eller bekkenlåsning, og gi råd om hvilke tiltak du kan iverksette for å få et best mulig svangerskap.

Smerter oppstår gjerne når kroppens evne til å tilpasse seg omstendighetene minsker.

Andre bekkenplager

Vondt i ryggen kan ofte skyldes et bekken problem, uten at man selv er klar over at det er bekkenet og ikke ryggen årsaken til smerten. Bekkenet er det største leddet i kroppen og selve grunnmuren i ryggen, derfor kan en funksjonsfeil i dette området spre seg oppover og utover i kroppen.

Her er noen av de plagene og symptomene som kan stamme fra problemer med bekkenet:

• ryggsmerter
  • bekkensmerter
  • bekkenlåsning
  • lyske-, hofte-, ben- og ankelsmerter
  • menstruasjonsmerter
  • isjias